امداد خودرو تویوتا و لکسوس بصورت شبانه روزی | با ما تماس بگیرید : +982188507415
 فوت و فن های شستن ماشین

فوت و فن های شستن ماشین

فوت و فن های شستن ماشین

شستشوی ماشین کار خسته کننده ای به نظر می رسد به همین خاطر بسیاری از افراد برای شستشوی خودرو خود به کارواش مراجعه می کنند. شستن اتومبیل در خانه بسیار ساده است، به شرط این که از تکنیک درست و البته ابزارهای مناسب استفاده کنید. بنابراین به جای مراجعه به کارواش و پرداخت هزینه های اضافی، در خانه، خودرو خود را بشویید، البته بهتر است قبل از اقدام به شستشوی خودرویتان این بخش از تیم 724 را مطالعه کنید زیرا روش های غیر صحیح شستشو و استفاده از ابزار و شوینده های نا مناسب به خودرو شما آسیب می رساند.

ابزار مناسب برای شستشوی صحیح خودرو

  • شلنگ
  • دو سطل
  • اسفنج نرم یا دستکش کارواش
  • مقداری مایع شستشوی خودرو
  • یک عدد حوله بزرگ میکروفایبر برای خشک کردن خودرو

زمان مناسب را برای شستشو انتخاب کنید :

در یک روز نیمه آفتابی یا ابری یا زیر سایه خودروتان را بشویید و از شستن خودرو در روزهای کاملا آفتابی پرهیز کنید زیرا نور خورشید سبب خشک شدن سریع اتومبیل و ایجاد لکه روی شیشه و بدنه می شود.

تمامی قسمت های ماشین را با شلنگ آب بگیرید :

قبل از شستن خودرو، تمامی قسمت های ماشین را با شلنگ آب بگیرید تا مواردی مانند چوب میوه، مدفوع پرندگان، حشرات مرده و صمغ درختان از سطح خودرو پاک شوند زیرا اگر این موارد روی خودرو شما باقی مانده با کشیدن اسفنج ممکن است رنگ اتومبیل آسیب ببیند.

شستشوی ماشین را با دو سطل آغاز کنید :

هنگام شستن خودرو از دو سطل استفاده کنید و داخل یک سطل، آب و شوینده و داخل سطل دیگر آب تمیز بریزید و اسفنج آلوده را داخل آن قرار دهید و آبکشی کنید. هنگام شستشو ماشین اسفنجتان را مرتبا بشویید و آبگیری کنید و سپس داخل آب و کف فرو ببرید و شستن خودرو را ادامه دهید. هرگز همیشه از دو سطل استفاده کنید؛ یکی از اشتباه های بزرگ و رایجی که در حین شستن خودرو ممکن است مرتکب شوید، آب کشیدن اسفنج کثیف داخل سطل آب تمیز دارای شوینده است. اگر این کار را بکنید، در واقع خودروتان را تمیز نمی کنید، بلکه آلودگی ها را به همه قسمت های اتومبیل پخش خواهید کرد. بنابراین پس از شستشوی کامل اسنفج، آن را داخل آب و کف فرو ببرید و شستن خودرو را ادامه دهید. به کار بردن دو سطل در شستن خودرو، ممانعت از پخش آلودگی موجود در آب و انتقال مجدد آن به بدنه خودرو است.

ادامه مطلب
انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

اسفنج را روی بدنه خودرو با ملایمت بکشید :

برای اینکه خط و خش روی خودروتان ایجاد نشود، عمل شستشو را با ملایمت انجام دهید و بصورت افقی اسفنج را روی بدنه خودرو بکشید. هرگز با اسفنجی که بدنه خودرو را شسته اید، چرخ ها و لاستیک ها را نشویید و بالعکس زیرا چرخ ها و لاستیک ها انواع آلودگی ها را به خود جذب می کنند و آلودگی تایر ها به بدنه خودرو و رنگ آن آسیب می زند.

در تمیز کردن چرخ ها دقت کنید :

برای شستشوی تایرها از مایع تمیز کننده و شوینده هایی استفاده کنید، که ماده پایه آن ها آب باشد تا به لاستیک ها آسیبی وارد نشود. تایرها را با این نوع شوینده ها و با اسفنج مخصوص بشویید. برای تمیز کردن رینگ چرخ و تایر می توانید از برس های نرم که سبب از بین بردن آلاینده ها می شوند، استفاده کنید. بخش اعظم این آلاینده ها ذرات لنت ترمز هستند، این ذرات را با آب بشویید و سپس رینگ­های چرخ را خشک کنید.

چراغ های جلو را بشویید :

آلوده و مات بودن چراغ های جلو که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند، به زیبایی ظاهری ماشین لطمه زده و خطرناک است. از پولیش های مخصوص برای تمیز کردن قاب های پلاستیکی چراغ های بزرگ جلو استفاده کنید. قبل از تمیز کردن اطراف چراغ های جلو را با چسب­های نواری مخصوص بپوشانید تا بدنه رنگی ماشین آسیب نبینند.

پوشش پارچه ای صندلی ها را تمیز کنید :

شامپو کردن پوشش پارچه ای صندلی ها باعث می گردد مواد آلاینده ای که به سطح آنها چسبیده، جدا شود. برای نظافت صندلی هایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند از تمیزکننده های مخصوص استفاده کنید و در انتها از روغن های مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره ببرید. برای تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد از ترکیبات و مواد محافظ که معمولاً براق کننده استفاده کنید.

ادامه مطلب
مراقبت از باتری خودرو در گرمای تابستان

شیشه های خودرو را تمیز کنید:

از محصولات مخصوص برای پاک کردن شیشه استفاده کرده و شیشه ها را با این مواد تمیز کنید.

1/4 پیمانه آمونیاک خانگی را در یک چهارم پیمانه آب سرد حل کرده و داخل بطری پلاستیکی بریزید و شیشه ها و پنجره های اتومبیل را پاک کنید سپس با دستمال خشک و نرم آن را خشک کنید.

برای تمیز کردن شیشه ها می توانید از پارچه های بدون پرز استفاده کنید و شیشه ها را از هر دو سمت داخل و خارج و آینه های خودرو را تمیز نمایید.

خودرو را مرحله به مرحله آبکشی کنید :

بخش های مختلف خودرو را جداگانه و مرحله به مرحله از بالا به پایین با شلنگ کاملا آبکشی کنید و بشویید. ابتدا سقف خودرو، سپس نگهدارنده شیشه و خود شیشه، پس از آن درب ها، پایین درب ها، سپر جلو و سپس سپر عقب و سپس چرخ ها و لاستیک ها را بشویید. زمان آب کشیدن خودرو برای آخرین بار از شلنگ بدون سری استفاده کنید، تا آب به آرامی روی اتومبیل جریان پیدا کند و به پایین بیاید تا لک بر روی بدنه خودرو ایجاد نشود.

خودرو را پس از شستشو خشک کنید :

خشک کردن خودرو به طور کامل به اندازه شستن آن اهمیت دارد زیرا با بخار شدن آب، مولکول های آب ناپدید می شوند، اما مواد معدنی موجود در آن باقی می مانند و در صورت خشک نکردن خودرو لکه بر روی آن ایجاد می شود. برای خشک کردن از یک حوله میکروفایبر بزرگ و ضد خش یا یک اسکاچ سیلیکونی که به رنگ بدنه خودرو آسیب نمی زند استفاده کنید و قسمت های مختلف خودرو را خشک کنید. پس از آن که خودرو شما کاملا خشک شد، می توانید بدنه خودروتان را با واکس های مخصوص اتومبیل موجود در بازار مثل روز اول برق بیندازید. حتما شیشه ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید.

ادامه مطلب
نکات مهم در خرید لنت ترمز

داخل خودرو را تمیز کنید :

فضای داخلی خودرو را تمیز کنید. زوایای فضای کابین خودرو را با یک جارو برقی دستی با لوازم جانبی همراه آن تمیز کنید. برای بهتر تمیز کرن فضای زیرین و اطراف زاویه ی صندلی های جلو و عقب را تغیر دهید. کفپوش های خودرو را از مکان خود خارج کرده و بشویید و پس از خشک شدن در جای خود قرار دهید.

فوت و فن های شستن ماشین

اگر می خواهید از پولیش استفاده کنید :

در بسیاری از ماشین های امروزی قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی وجود دارند و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند. برای نظافت این قسمت­ها از مواد واکسی مخصوص استفاده کنید.

در صورتی که رنگ ماشین شما مشکی بوده از پولیش های سیاه رنگ استفاده کنید زیرا این پولیش ها هیچ گونه باقی مانده سفید رنگی در درزها و شکاف ها باقی نمی گذارند.

در ماشینهایی که دارای لایه رنگ کیلر هستند از پولیش هایی استفاده کنید که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر روی آنها وجود داشته باشد.

ماشین های قدیمی فاقد لایه رنگ کیلر هستند پولیش های خشن مناسب ترین ماده برای این ماشین ها هستند.

نکات مهم درباره شستن خودرو:

برای اینکه بدنه خودرو دچار آسیب نشود، هنگام شستشوی آن از اسفنج های نرم و یا الیاف پارچه ای و کتانی نرم استفاده کنید و برای خشک کردن نیز از پارچه های مخصوص کتانی نرم استفاده کنید.

اگر اجازه دهید اتومبیل خودش در معرض هوا خشک شود، لکه های آب روی بدنه آن باقی می مانند و زحمتتان هدر می رود.

هرگز مایع شوینده را مستقیم روی بدنه خودرو نریزید و مایع شوینده مخصوص را در ظرف آبی با نسبت مناسب حل کنید و آن را با کمک دستمال میکروفایبر به خودرو بمالید.

حداقل هر دو هفته یک بار خودروتان را بشویید.

 

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *