امداد خودرو تویوتا و لکسوس بصورت شبانه روزی | با ما تماس بگیرید : +982188507415
 تویوتا GR86 و سوبارو BRZ جدید چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تویوتا GR86 و سوبارو BRZ جدید چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تویوتا سرانجام پرده‌ها را از چهرهٔ کوپهٔ جدید GR86 کنار زده و تعجبی ندارد که به‌سختی می‌توان متوجه تفاوت‌های این خودرو با برادر دوقلویش یعنی سوبارو BRZ شد. البته مثل نسل قبلی، این برادران دوقلو در نسل جدید هم کاملاً باهم یکسان نیستند اما تفاوت‌ها میان آن‌ها بسیار اندک است. حال در این مطلب می‌خواهیم این تفاوت‌های جزئی را بهتر نشان دهیم.

بیرون

برخلاف خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف و آئودی A3 یا پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT که از پلت‌فرم و قطعات یکسانی استفاده می‌کنند اما بدنه و کابین منحصربه‌فردی دارند، GR86 و BRZ اساساً یک خودرو با نشان‌های مختلف هستند. این ماشین‌ها هردو روی رینگ‌های ۱۸ اینچی یکسانی قرار گرفته‌اند، فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلی‌متری یکسانی دارند و پانل‌های بدنهٔ آن‌ها نیز یکسان است؛ بنابراین صرفاً تفاوت‌هایی در جزئیات، این دو کوپهٔ ژاپنی را از هم متمایز می‌کنند که یکی از آن‌ها لوگوهای مختلف روی دماغه و نام خودروها در پایین سمت راست درب صندوق بار است. علاوه بر این، دی‌لایت‌های BRZ تقریباً به شکل یک حلقهٔ کامل هستند درحالی‌که دی‌لایت‌ها در GR86 فقط در بخش پایینی چراغ‌ها کشیده شده‌اند.

اما مثل نسل قبلی، بزرگ‌ترین تفاوت بیرونی بین GR86 و BRZ در جلوپنجرهٔ آن‌ها است. در سوبارو، جلوپنجره شکلی مشابه نسل قبلی دارد اما این جلوپنجره حالا ارتفاع کمتری داشته و با دو ورودی هوای عریض در طرفین احاطه شده است. از سوی دیگر، تویوتا راه دیگری را در پیش گرفته و جلوپنجره‌ای بلندتر و مستطیل شکل‌تری را برای GR86 طراحی کرده و آن‌را با ورودی‌های هوای عمودی در طرفین تطابق داده است. الگوی داخلی لانه‌زنبوری این جلوپنجره نیز از GR یاریس الهام گرفته اما فرم کلی جلوپنجره به نیسان Z جدید شباهت‌هایی دارد.

ادامه مطلب
معرفی خانواده تویوتا کراون

داخل

تفاوت‌ها در داخل دو خودرو کمتر است زیرا طراحی داشبورد، صندلی‌ها و غربیلک فرمان کاملاً یکسان است و صرفاً در پایین غربیلک فرمان تویوتا نشان GR به چشم می‌خورد. غیر از این مورد جزئی، تقریباً هیچ تفاوتی بین کابین BRZ و GR86 دیده نمی‌شود.

زیر پوست

ماه گذشته شایعاتی مبنی بر تأخیر در معرفی GR86 منتشر شد زیرا گفته می‌شد رئیس تویوتا به دنبال ایجاد تفاوت‌های بیشتری بین این خودرو و همتای سوبارویی آن بوده است اما بااین‌وجود، حالا می‌توان گفت به‌احتمال‌زیاد اگر هم تفاوتی بین این دو برادر دوقلو وجود داشته باشد به مواردی جزئی مثل کمک‌فنرها و کالیبراسیون دریچهٔ گاز محدود خواهد بود زیرا GR86 و BRZ هردو از پیشرانهٔ یکسان ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت استفاده می‌کنند. این موتور بدون افزایش وزن، پیچیدگی و هزینه‌های استفاده از توربوشارژر، پیشرفت خوبی نسبت به موتور ۲ لیتری قبلی داشته است.

سوبارو قدرت این موتور را برای BRZ در بازار ایالات‌متحده ۲۲۸ اسب بخار اعلام کرده درحالی‌که برای GR86 عدد ۲۳۲ اسب بخار اعلام شده است. گشتاور هردو خودرو اما یکسان و برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است. بااین‌وجود، اگر قدرت GR86 هنگام عرضه به بازار ایالات‌متحده به ۲۲۸ اسب بخار کاهش پیدا نکند تعجب خواهیم کرد زیرا نمی‌توان تصور کرد که دو شرکت برای ساخت یک خودرو باهم توافق کنند و یکی به دیگر اجازه دهد که خودروی خود را با برتری در قدرت به بازار عرضه کند خصوصاً وقتی طرف متضرر، سازندهٔ پیشرانهٔ خودروی مشترک باشد!

آیا سوبارو و تویوتا می‌توانستند این خودروها را بیشتر از هم متمایز کنند؟

پیش از پاسخ دادن به این سؤال باید بگوییم بسیار عالی است که شاهد بازگشت دو خودروی اسپرت جذاب با بیشترین تمرکز روی لذت رانندگی هستیم. این روزها بازار خودروهای اسپرت به‌سرعت رو به افول است و به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند قید سود ناچیز این بخش را بزنند و زمان و بودجهٔ خود را در جاهای دیگری مثل کراس‌اوورها یا مدل‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری کنند که در حال حاضر مردم بیشتر به خرید آن‌ها تمایل دارند؛ اما در همین شرایط، BRZ و GR86 بهتر از همیشه بازگشته‌اند.

ادامه مطلب
معرفی تویوتا یاریس اکو ون

در نسل جدید این کوپه‌های اسپرت، به لطف اقداماتی مثل استفاده از آلومینیومی بجای فولاد در سقف، مرکز ثقل حتی از نسل قبلی هم پایین‌تر آمده و استحکام پیچشی بدنهٔ خودروها نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است که این به دقت هندلینگ و راحتی سواری کمک خواهد کرد. علاوه بر این، سوبارو و تویوتا با جایگزینی موتور ۲ لیتری قبلی با یک نمونهٔ جدید ۲.۴ لیتری، قدرت بیشتری به کوپه‌های اسپرت خود داده‌اند بدون آنکه با استفاده از توربوشارژ از خلوص آن‌ها بکاهند.

اما شاید تقریباً یکسان بودن BRZ و GR 86 کمی ناامیدکننده باشد. آیا سوبارو و تویوتا نمی‌توانستند این دو ماشین را بیشتر از هم متمایز کنند؟ برای مقایسه، تویوتا و ب‌ام‌و برای ساخت سوپرا و Z4 باهم همکاری کردند و هرچند همهٔ طرفداران تویوتا از این موضوع خوشحال نیستند اما شما هرگز در خیابان سوپرا را با Z4 اشتباه نخواهید گرفت. البته بین زوج Z4 / سوپرا و BRZ / GR 86 دو تفاوت اساسی وجود دارد که یکی از آن‌ها قیمت است. Z4 و سوپرا خودروهای گران‌قیمتی هستند که این یعنی حاشیهٔ سود بیشتری دارند. قیمت دوقلوی سوبارو و تویوتا حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود درحالی‌که قیمت سوپرا از ۴۳ هزار دلار در نسخهٔ چهار سیلندر آغاز می‌شود و در نسخهٔ شش سیلندر به ۵۵ هزار دلار می‌رسد.

بنابراین توجیه هزینهٔ ساخت یک بدنهٔ سفارشی روی یک پلت‌فرم مشترک بسیار آسان‌تر خواهد بود وقتی بتوان برای این کار مبلغ بیشتری از خریدار گرفت. نکتهٔ دوم هم میزان فروش Z4 و سوپرا است که بسیار بیشتر از BRZ و GR 86 است. در سال ۲۰۲۰ ب‌ام‌و تویوتا مجموعاً ۱۷,۵۱۹ دستگاه Z4 و سوپرا فروختند درحالی‌که فروش BRZ و GR 86 در این سال فقط ۷,۱۷۴ بوده است؛ بنابراین طبیعی است که تویوتا و سوبارو بودجهٔ زیادی برای این کوپه‌های اسپرت صرف نکنند. پس حالا می‌توان فهمید که چرا این دو خودرو باید این‌قدر به هم شبیه باشند.

ادامه مطلب
تویوتا لندکروزر 2022 معرفی شد

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *