امداد خودرو تویوتا و لکسوس بصورت شبانه روزی | با ما تماس بگیرید : +982188507415
 انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

استفاده از روغن ترمزهای DOT3 DOT4 و DOT5.1 در خودرو های مدرن بسیار رایج است، این روغن ها در نقطه جوش هوای مرطوب و خشک متفاوت اند، بدون روغن ترمز توقف بدون خطر اتومبیل شما تقریبا غیر ممکن است.

روغن ترمز از طریق یک سری از لوله ها و خطوط ترمز به عنوان یک مایع هیدرولیک حرکت می کند – مایعی که در یک فضای محدود که تحت فشار است حرکت می کند و نیروی فشار روی پدال ترمز را به کولیس ترمز یا درام انتقال می دهد تا حرکت وسیله نقلیه را متوقف کند. با تیم 724 همراه باشید.

انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

استانداردهای مهم روغن ترمز

روغن ترمز برای سیستم ترمز بسیار مهم است و باید وظیفه اش را تحت شرایط دشواری انجام دهد، براساس اطلاعات اداره ایمنی بزرگراه بخش حمل و نقل ملی ( NHTSA )، روغن ترمز باید برای 4 استاندارد مهم تست شود : 

  • در دما های پایین سیال بماند؛ نباید با انجماد سفت شود
  • مقاومت در برابر جوش (و تبخیر) در دماهای بالا داشته باشد
  • کار کردن با بخش های دیگر سیستم ترمز و دیگر مایعات ترمز
  • میزان خوردگی سیستم ترمز را کاهش دهد

پس از آزمایش، همه روغن ترمزها با DOT برای بخش حمل و نقل و عددی که نشان دهنده نقطه جوش بالاتر است، مشخص می شوند، اغلب اتومبیل ها از رطوبت جاذب 3یا 4 استفاده می کنند که به این معنی است که رطوبت را از هوا جذب خواهند کرد.

در صورتی که این اتفاق بیفتد، مخزن روغن ترمز باید خالی باشد، آن ها نباید باز شود مگر این که حتما برای جلوگیری از تخریب زودرس ناشی از جذب گرما و رطوبت باشد که در این صورت ضروری است، در حالی که این کار به طور طبیعی از طریق ترمز صورت می گیرد و سرعت و تشکیل زنگ آهن و واریزه را در سیستم ترمز – که با بیشتر شدن خاصیت اسیدی روغن ترمز ایجاده شده است – افزایش می دهد.

ادامه مطلب
هنگام داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر چه کنیم؟

انواع مختلف روغن ترمز

انواع مختلفی از ترمزهای مایع وجود دارد:DOT 3، DOT 4، DOT 5 و همچنین چند زیر شاخه که طبق آنچه در بخش دانستنی های خودرو در نمناک میخوانید به طور معمول عدد کمتر، نقطه جوش پایین تر است.

روغن ترمز DOT3

روغن ترمز DOT 3 مبتنی بر گلیکول و کهربایی است، آن ها پایین ترین نقطه جوش در هوای خشک را دارند و به این معنی است که نقطه جوش آن ها به همراه نقطه جوش نسبتا ً کم و یا دمایی است که در آن مایع به جوش می آید و زمانی فاسد شده است.

نقطه جوش : 401 درجه فارنهایت

نقطه جوش با خراب شدن روغن ترمز: 284 درجه فارنهایت

DOT 3 هر چند سال برای حفظ اثربخشی نیاز به تعویض دارد.

روغن ترمز DOT 4

سازندگان اتومبیل اروپایی بیشتر از روغن ترمزDOT 4 استفاده می کنند، اگر چه گلیگول نیز دارد، اما نقطه جوش بالاتری از افزودنی های بورات – استر دارد که اسید ای تشکیل شده توسط جذب رطوبت را کاهش می دهد.

DOT 4 معمولا ً قیمتی دو برابر بیشتر از قیمت DOT 3 به دلیل داشتن مواد شیمیایی اضافی دارد، آن ها عملکرد بهتری نسبت به روغن ترمز DOT 3 در در اوایل عمر خود دارند، اما نقطه جوش آن ها به سرعت در مراحل بعدی کاهش می یابد.

نقطه جوش : از 466 درجه فارنهایت آغاز کار کرد.

نقطه جوش با خراب شدن روغن ترمز : 311 – درجه فارنهایت

DOT 4 در مصارف بومی در حال افزایش است، اما بیشتر در خودرو های اروپایی رایج است، دارای طبقه بندی متفاوت، مثل DOT 4 ویسکوزیته پایین ( چسبندگی ) و DOT 4 مسابقه ای است. – اغلب به جای کهربایی آبی است – در حالی که می توان آن را با DOT 3 ترکیب کرد، سود یا تفاوت چندانی برای تعویض کننده ندارد. 

ادامه مطلب
نکات مهم در خرید لنت ترمز

روغن ترمز DOT 5

روغن ترمز DOT 5 دارای سیلیکون است، که معمولا ً رنگ بنفش متمایزی دارد و قیمت آن نسبت به DOT 4 بیشتر است، نقطه جوش بالایی دارد و مانند دیگر انواع روغن ترمز آب را جذب نمی کند، DOT 5 در بعضی از سیستم های ترمز خوب عمل نمی کند،

زیرا آب کف آلود می شود و حباب های هوا تولید می کند که منجر به ترمز اسفنجی خواهد شد، علاوه بر این، از آن جایی که رطوبت را جذب نمی کند، هر مایعی که وارد سیستم می شود سریعا ً آن را از بین می برد و در دما های نا مطلوب منجمد یا جوش می خورد.

نقطه جوش خشک : 500 درجه فارنهایت

نقطه جوش مرطوب : 356 درجه فارنهایت.

با توجه به ویژگی های مختلف روغن ترمزها، DOT 5 نباید با دیگر روغن ترمزها ترکیب شود، این روغن ترمز برای وسایل نقلیه ای طراحی شده است که برای مدت زمان طولانی در انبار می ماند، مانند وسایل نقلیه نظامی و در صورت نیاز می تواند فورا ً عمل کند، با وجود نقطه جوش بالا و خواص ضد خوردگی آن ها، تولید کنندگان خودرو به دلیل پایین بودن جریان هوای آن و عدم قابلیت حل شدن در آب، از روغن ترمز سیلیکونی اجتناب می کنند.

روغن ترمز DOT 5.1

DOT 5.1 نقطه جوش مشابه روغن ترمز مسابقه ای DOT 4، بر پایه گلیکول و یک طرح رنگی دارد، که از کهربایی روشن تا شفاف است. DOT 5.1 اساسا روغن ترمز DOT 4 بر اساس ترکیب شیمیایی است که می تواند مقررات DOT 5 را برآورده کند.

نقطه جوش خشک: 500 درجه فارنهایت.

نقطه جوش مرطوب: 356 درجه فارنهایت.

ادامه مطلب
چطور از شر بوی بد خودرو خلاص شویم؟

این روغن ترمز تا 14 برابر گران تر از DOT 3 است، اما می تواند به صورت فنی با روغن ترمز های DOT 3 و DOT 4 ترکیب شود. 

روغن ترمز DOT 2

در صنعت خودرو به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد، روغن ترمز DOT 2 روغنی معدنی و دارای نقطه جوش خشک و مرطوب پایین است، در واقع نقطه جوش خشک آن نقطه جوش مرطوب روغن ترمز های DOT 5 و DOT 5.1 است.

نقطه جوش خشک : 374 درجه فارنهایت.

نقطه جوش مرطوب : 284 درجه فارنهایت است.

انواع روغن ترمز و آشنایی با مشخصات آنها

چه نوع روغن ترمزی باید استفاده شود ؟

روغن ترمز کهنه می تواند سیستم های ترمز را با زنگ یا رسوب مسدود کند و نیازمند تعویض در فواصل معین است، همیشه در هنگام انتخاب روغن ترمز به دستورالعمل های کارخانه سازنده خودرو توجه کنید، همچنین روغن ترمز باید مطابق با توصیه های سازنده، تراز یا تعویض شود.

روغن ترمز همیشه باید با دقت کنترل شود، آن ها در صورت نشت بسیار خورنده بوده و به رنگ و دیگر پوشش ها آسیب می رسانند، به علاوه اگر بلعیده شوند ممکن است مضر باشند و از تماس با پوست و چشم جلوگیری شود، زمانی که سیستم ترمز شما تراز می شود، دقت کنید که روغن ترمز جدید به درستی ذخیره شود و مایع قدیمی به طور ایمن دفع می شود، مالک خودرو به طور متوسط به روغن های DOT 3 ، DOT 4 یا DOT 5.1 برای ماشین خود نیاز دارد، اما همیشه به تنظیمات کارخانه خود توجه می کند تا سیستم ترمز شما به درستی عمل کند. 

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *