امداد خودرو تویوتا و لکسوس بصورت شبانه روزی | با ما تماس بگیرید : +982188507415
 نکات مهم در خرید لنت ترمز

نکات مهم در خرید لنت ترمز

نکات مهم در خرید لنت ترمز

 لنت ترمز یکی از چند قطعه پر استفاده خودرو با درجه ایمنی بسیار بالایی است که نشان دهنده اهمیت خیلی زیاد این قطعه ظاهرا ساده است. در موقعیت های حساس و به هنگام گرفتن ترمز با شدت بالا که مسئله مرگ و زندگی و یا خسارات مالی مطرح است، اهمیت دو صد چندان وظیفه لنت ترمز، خود را نمایان می کند. پس هیچ چیزی از اهمیت خرید یک لنت ترمز مناسب برای خودروی تان کم نمی کند.

لنت ترمز بخش مهمی از سیستم توقف خودرو است که با تولید اصطکاک در چرخ ها، باعث ایجاد شتاب منفی در حرکت و کاهش سرعت خودرو و یا توقف کامل آن می شود. امروزه لنت های ترمز معمولاً از جنس های مواد ارگانیک، نیمه فلز، فلزی، سرامیک ساخته می شوند.

طول عمر و حرارت و هزینه

برخی از لنت ترمزهای عرضه شده در بازار، دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک زیاد، گرمای بسیار زیادی را تولید می کنند. این لنت ها اگر چه ممکن است از عملکرد خوبی بهره مند باشند اما دارای طول عمر و دوام کافی نیستند که همین مسئله می تواند هزینۀ زیادی را برای مصرف کننده داشته باشد؛ چراکه به ازای هربار تعویض و خرید لنت ترمز ماشین ممکن است مبلغ هنگفتی را در طولانی مدت بپردازد، درحالی که می توانست با هزینه ای کمتر، لنت ترمزی با ماندگاری بالا،کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تهیه کند. این ویژگی را به خوبی می توان در لنت های سرامیکی یافت. اما نباید به فاکتور میزان استفاده از آن، بی توجه بود چرا که علاوه بر جنس و مواد مصرفی در لنت ترمز، میزان ترمزگیری، عامل تعیین کننده بعدی در مشخص کردن طول عمر لنت ترمز ماشین است.

ادامه مطلب
دلایل لاستیک سایی خودرو ها چیست؟

صدای لنت ترمز

موردی که ممکن است رانندگان خودرو را در مواقع مختلف مورد آزار و یا حتی نگرانی قرار دهد، صداهایی است که گهگاهی ناشی از اثر لنت بر ترمز شنیده می شود. این صدا ممکن است به هنگام موقعیتی خاص و یا نوع ماده به کار رفته در لنت و یا سیستم ترمز شنیده شود و رانندگان را به سبب نگرانی از عملکرد آن، روانه نمایندگی ها و یا تعمیرگاه های خودرو می کند. لنت ترمزهای فلزی اینگونه اند. اما در مقابل، لنت های سرامیکی و ارگانیکی این گونه نیستند.

در ادامه با همراه باشید تا مهم ترین ویژگی هایی که به هنگام خرید یک لنت ترمز مناسب لازم است بدانید را برایتان شرح دهیم.

شیشه شدن لنت

ممکن است بارها شنیده باشید که راننده پس از یک سری ترمزگیری پشت سرهم، به خصوص در جاده های شیب دار کوهستانی و شرایطی که فشار بیشتری روی ترمز و لنت آن اعمال می شود، ترمز قدرت قبلی را از دست می دهد و لفظ شیشه شدن لنت را برای آن به کار می برند. دلیل این پدیده را می توان اینگونه گفت:هنگامی که فشار زیادی به ترمز وارد می شود، برای مثال، در طی یک مسابقه اتومبیل رانی یا هنگامی که وسیله نقلیه با وزن بالای خود سراشیبی بلندی را طی می کند، لنت ها و دیسک های ترمز به شدت گرم می شوند و دمای لنت به حدی می رسد که خاصیت کاهندگی سرعت و توقف خودرو را از دست می دهد. همچنین با افزایش دمای پوشش، رزین های مورد استفاده در ساختار آن شروع به تبخیر می کنند. بخارهای حاصل از این تبخیر باعث به وجود آمدن فاصله ای میان لنت و دیسک می شود و این گونه است که فشاردادن پدال ترمز به کاری بیهوده تبدیل شده به طوری که نه از سرعت و شتاب آن کاسته می کند و نه باعث توقف خودرو می شود.

ادامه مطلب
توقف تولید خودروهای محبوب در 2021

لنت ترمز ماشین باید طبق ویژگی های همان خودرو مانند وزن نوع لاستیک، سرعتی که معمولا با آن رانندگی می شود و همچنین شرایط جوی و دمای محیط رانندگی، طراحی و تولید شوند.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *